Project "Language for learning: designing and pilot testing a promising instrument to capture spanish-speaking adolescents' academic language skills in Chile"
The funds requested will support a joint study to be conducted by Dr. Alejandra Meneses -and her team of educators, psychometricians, and students at the Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC)- and Paola Uccelli's Language for Learning research team at the Harvard Graduate School of Education (HGSE). Dr. Alejandra Meneses was a HGSE postdoctoral fellow during the 2010-2011 academic year. As part of an Institute of Education Sciences grant, she worked closely with the Language for Learning team of researchers and students in the design and validation of the Academic Language Assessment (ALA), an innovative, theoretically-grounded and psychometrically robust instrument to track the development of school-relevant language skills in English-speaking students from 4th to 8th grade. The ALA, which is currently being administered to 1,500 students in the U.S., is a pedagogically-informative tool designed to capture variability in particular language skills that are associated with academic literacy and achievement. With the requested funds, Dr. Meneses' and Dr. Uccelli's teams will be able to collaboratively design and pilot test a functionally and culturally equivalent Spanish version of the ALA (Peña, 2007): Evaluación de Lenguaje Académico. This work, which will be conducted cooperatively in the context of regular communication between the teams (via weekly online meetings, reciprocal visits, and exchange of materials for feedback), will also lay the groundwork for a long-term collaboration on a language-and-literacy research program that holds promise for informing approaches designed to improve educational equity and quality for Chilean adolescent students.
Los fondos solicitados apoyarán un estudio conjunto que llevarán a cabo la Dra. Alejandra Meneses -y su equipo de educadores, psicometristas y estudiantes de la Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC)- y el equipo de investigación Language for Learning de Paola Uccelli en la Harvard Graduate School of Education (HGSE). La Dra. Alejandra Meneses fue becaria postdoctoral de la HGSE durante el año académico 2010-2011. Como parte de una beca del Instituto de Ciencias de la Educación, trabajó estrechamente con el equipo de investigadores y estudiantes de Lenguaje para el Aprendizaje en el diseño y validación de la Evaluación del Lenguaje Académico (ALA), un instrumento innovador, teóricamente fundamentado y psicométricamente robusto para seguir el desarrollo de habilidades lingüísticas relevantes para la escuela en estudiantes de habla inglesa de 4º a 8º grado. El ALA, que se está administrando actualmente a 1.500 estudiantes en EE.UU., es una herramienta pedagógicamente informativa diseñada para captar la variabilidad en determinadas destrezas lingüísticas que están asociadas con la alfabetización y los logros académicos. Con los fondos solicitados, los equipos del Dr. Meneses y del Dr. Uccelli podrán diseñar en colaboración y realizar una prueba piloto de una versión en español funcional y culturalmente equivalente de la ALA (Peña, 2007): Evaluación de Lenguaje Académico. Este trabajo, que se llevará a cabo de forma cooperativa en el contexto de una comunicación regular entre los equipos (a través de reuniones semanales en línea, visitas recíprocas e intercambio de materiales para retroalimentación), también sentará las bases para una colaboración a largo plazo en un programa de investigación de lenguaje y alfabetización que promete informar enfoques diseñados para mejorar la equidad y la calidad educativa para los estudiantes adolescentes chilenos.
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David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard-Chile Innovation Initiative Faculty Grants, 2013-2014, Internacional, 2013.
Investigadoras Responsables: Paola Uccelli y Alejandra Meneses Arévalo
Coinvestigadoras: María Verónica Santelices Etchegaray, Pontificia Universidad Católica de Chile y Marcela Ruiz, Universidad Alberto Hurtado